استفاده از پله به جای آسانسور به سلامت روان کمک می کند


محققان آلمانی می گویند انجام برخی کارها مانند 15 دقیقه پیاده روی یا استفاده از آسانسور به جای آسانسور می تواند از زوال مغز و زوال عقل جلوگیری کند و به سلامت روان کمک کند.

اگرچه ما به طور کلی این را می دانیم ورزش از بسیاری جهات برای سلامتی انسان مفید است، اما دانشمندان به جنبه های جالب و جدید در این موضوع نیز نگاه می کنند. اکنون گروهی از محققان آلمانی دریافته اند که حتی تغییرات جزئی در فعالیت بدنی عادی افراد، مانند رفتن از پله ها به جای آسانسور، می تواند کاهش حجم مغز به دلیل کهولت سن

اکنون دانشمندان در تحقیقات خود نشان داده اند که ورزش می تواند به مبارزه با برخی از اثرات پیری کمک کند. این تحقیق شامل مطالعاتی است که نشان می دهد فعالیت بدنی منظم می تواند انعطاف پذیری قلب را حفظ کند، اختلالات شناختی خفیف را کاهش دهد و هورمون هایی تولید کند که از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می کند. اکنون دانشمندان مرکز آلمانی بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی (DZNE) با بررسی اثرات ورزش بر نواحی خاصی از مغز، شواهد جدیدی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

ذهنی

فابیان فاکس، محقق اصلی این مطالعه توضیح می دهد:

وی افزود: در تحقیقات قبلی، مغز به عنوان یک کل در نظر گرفته شده بود، “هدف ما این است که مغز را به دقت بررسی کنیم و ببینیم کدام مناطق مغز بیشتر تحت تاثیر فعالیت بدنی قرار می گیرند.”

برای انجام این کار، دانشمندان از داده های بیش از 2500 فرد 30 تا 94 ساله استفاده کردند که حجم مغز و ضخامت قشر مغز را از طریق MRI ارزیابی کردند و فعالیت بدنی آنها را ارزیابی کردند. همچنین شرکت کنندگان در این آزمایش مجبور شدند یک شتاب سنج پوشیدنی را به مدت هفت روز روی ران خود بچسبانند.

تاثیر فعالیت بدنی بر نواحی مختلف مغز انسان

علاوه بر این، آنها می دانند که ورزش تأثیر قابل توجهی بر تمام قسمت های مغز انسان دارد. فاکس توضیح می دهد:

به طور کلی می‌توان گفت که هر چه فعالیت بدنی سخت‌تر و شدیدتر باشد، نواحی مغز از نظر حجم یا ضخامت قشر مغز بزرگ‌تر است. به ویژه، ما این را در هیپوکامپ مشاهده کردیم که مرکز کنترل حافظه در نظر گرفته می شود.

احمد عزیز، یکی دیگر از محققین این مطالعه، توضیح داد که حتی تغییرات کوچک رفتاری، مانند پیاده روی به مدت 15 دقیقه در روز یا رفتن از پله ها به جای آسانسور، می تواند تأثیر مثبت زیادی بر مغز داشته باشد که می تواند عوامل روانی مرتبط را کاهش دهد. با افزایش سن برای جلوگیری از اختلالات اضطرابی.