حافظه چرخ مداری سوبارو; اولین مفهوم خودرو و موتور سیکلت بدون هاب در جهان


از زمان اختراع چرخ اول، مردم به دنبال راه هایی برای بهبود و یا حتی بازسازی شکل و عملکرد این ابزار بوده اند. امروز طرحی را بررسی خواهیم کرد که در سال 1989 با نام چرخ هابل یا چرخ مداری توسط فرانکو آسبارو پیشنهاد شد.

اگر بتوان چرخ را با موفقیت دوباره اختراع کرد، همه چیز در صنعت را می توان تجدید کرد. این مفهوم جدیدی نیست و در طول سال‌ها افراد زیادی سعی کرده‌اند دوچرخه‌ای بهتر، قوی‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر طراحی و بسازند.

یکی از آنها فرانکو اسبارو است که اولین چرخ های بدون هابل جهان را در سال 1989 ارائه کرد. به عنوان بخشی از پروژه Osmos (سیستم مداری اصلی سوبارو موتاس)، سبک جدید طراحی چرخ ها نسخه کاملاً متفاوتی از دوچرخه های سنتی است. اما هدف از آموزش آن چیست؟

از رویا تا واقعیت

مشخص نیست فرانکو اسپارو هنگام ساخت این طرح چه چیزی در ذهنش بوده است. با این حال، با توجه به مقالات بی شماری در مورد قابلیت ها و عملکرد چرخ هابلس، این طراحی منحصر به فرد است زیرا تعدادی از اجزای مورد استفاده در مونتاژ و عملکرد چرخ را حذف می کند. این به معنای وزن کمتر و در نتیجه سرعت بیشتر است، با این فرض که درگ تغییر نمی کند.

به عنوان بخشی از این طرح، چهار خودرو توسعه یافت که یکی از آنها کوپه با موتور جگوار 345 اسب بخار و درهای چرخان بود. سه وسیله نقلیه دیگر موتورسیکلت‌های فوق‌العاده‌ای هستند که در دهه 80 توجه بسیاری را به خود جلب کردند و امروزه نیز منحصر به فرد به نظر می‌رسند.

اما چگونه دوچرخه ای بسازیم که به خوبی محافظت نشده و ایمن نباشد؟ طراحی سوبارو و بسیاری دیگر بر اساس قابلیت‌های محرک چرخ است. البته تغییراتی در اندازه و پیکربندی داخلی آن وجود دارد، اما اساس طراحی آنها یکسان است.

نکته جالب در مورد این طراحی، سطح تطبیق پذیری سوبارو برای استفاده از آنهاست. ما نه تنها در مدل های کوپه قطعات بدون هابس را می بینیم، بلکه هر موتورسیکلت دارای سیستم محرکه متفاوتی است. موتورسیکلت سفید دارای یک توپی عقب است که از طریق یک زنجیر بزرگ می‌چرخد، در حالی که موتورسیکلت قرمز سیستم زنجیر را برداشته یا در بازوهایی که چرخ جلو را در جای خود نگه می‌دارد پنهان شده است. به نظر می رسد چرخ عقب در این نسخه فقط برای ترمز استفاده می شود. آخرین موتورسیکلت نشان داده شده یک مدل سیمی است که فقط برای نشان دادن قابلیت های این دوچرخه استفاده شده است.

رویای گمشده چرخ های هابلس

در سال 1991، آسبارو حقوق طراحی خود را به دومینیک موتا فروخت که قرار بود دوچرخه هابلس را به سطح جدیدی برساند که برای سال‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گرفت. این طرح ناموفق بود. اما چرا؟

در واقع، چرخ هابلس فقط یک منظره زیبا است. از مشکلات این طراحی می توان به بحث انتقال نیرو، ترمزگیری ایمن و فرسودگی سریع قطعات اشاره کرد.

بیش از 30 سال از معرفی این سیستم توسط سوبارو و موتا می گذرد. آیا وضعیت برای چرخ های هابلس بهبود یافته است؟ امروزه، افراد بی‌شماری ایده‌های خود را برای نحوه ظاهر و عملکرد این چرخ‌ها ارائه می‌کنند و حتی کل کسب‌وکارها بر اساس چرخ Hubless رشد کرده‌اند. از جمله آنها می توان به Revo Bikes، Verge Motorcycles و مهندسان یوتیوب اشاره کرد که ساخت این دوچرخه ها را در یک گاراژ خصوصی یاد گرفتند.