گزارش سرقت قطعات خودروهای وارداتی در گمرک تایید شد


بر اساس گزارش واردات و تایید رییس گروه اموال، سابقه سرقت قطعات خودرو وارداتی که در عادت های سالم و اکثر خودروهای پارک شده معیوب هستند. در واقع سرقت قطعات یدکی و همچنین بروز آسیب های جبران ناپذیر به خودروهای انباری دلیل اصلی عدم تکثیر آنهاست. ته نشینی طولانی مدت خارج از گمرک است

به گفته مدیرعامل این نمایندگی، در حال حاضر تعداد زیادی خودروی خارجی در بندر انزلی نگهداری می‌شوند که واردات آن‌ها به قبل از سال ۱۳۹۶ و وضع قانون واردات خودرو بازمی‌گردد، اما به دلایل مختلف تصمیم‌گیری در مورد کار آنها انجام نشده است. دلایل، از جمله مشکلات حقوقی. ماجرای سرقت از خودروهای پارک شده در پارکینگ واقعیت دارد در مورد خودروهایی که شسته می شوند نیز صدق می کند.

مسئولیت سرقت قطعات خودروهای وارداتی در گمرک یا هر پارکینگ دیگری بر عهده سازمان نگهداری و تعمیرات می باشد. به عبارت دیگر اگر محصولات در دست گمرک، سازمان مجموعه، بندر یا انبارهای عمومی باشد. نگهداری کالا نیز بر عهده همان سازمان و موسسه می باشد خواهد بود.

اگر خودروی متروکه جزو اموال توقیف شده باشد، مشخص است که پرونده شکایتی برای وی تنظیم نمی شود، زیرا دولت مالک واقعی کالا محسوب می شود. اما در صورتی که خودرو به صورت قانونی وارد شده باشد، واردکننده حق دارد نسبت به قرار بازداشت اقدام کند.

طبق مواد 25 و 26 قوانین جدید گمرکی، مسئولیت های مربوط به کالا به عهده مرجع دریافت کننده کالا می باشد. به این ترتیب سازمان بنادر به عنوان عامل اصلی نگهداری کالا در بنادر، سازمان منطقه به عنوان مسئول حفظ اموال در مناطق مهم و شرکت انبار عمومی به عنوان مسئول امنیت کالا می باشد. در فرهنگ های سرزمینی

از سوی دیگر، بر اساس ماده ۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری، وقوع جرم در حوزه کاری هر مدیر دولتی مستلزم اطلاع و شکایت به مراجع ذی‌ربط است. در صورت وقوع جرم در حوزه گمرکی، مرجع پذیرنده موظف است مراتب را حداقل به گمرک یا مراجع قضایی اعلام کند. افراد واقعی که آسیب دیده اند همچنان می توانند شکایت کنند.