تأثیر هورمون ها بر وزن: هورمون های رضایت و گرسنگی


اختلالات هورمونی بر سلامت بدن از جمله وزن ، هورمون های سیری و گرسنگی و عوامل مرتبط با هورمون تأثیر می گذارد.

هورمون ها مولکول های نمادین هستند. این مواد شیمیایی تولید شده توسط غدد درون ریز در جریان خون ترشح می شوند.

انتقال به جریان خون توسط غدد متعددی مانند هیپوفیز ، تیروئید ، پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی انجام می شود. این اجازه می دهد تا هورمون ها به بافت ها و اندام ها برسند.

هورمون ها را می توان در همه جنبه های سلامت ، از جمله عملکرد جنسی ، رشد ، روح ، اشتها و انرژی یافت.

به همین دلیل است که یک مشکل جدی بهداشتی ، از جمله وزن بدن ، کل مشکل تنظیم هورمون ها (ترشح یک قسمت کوچک یا بزرگ) است.

در این مقاله عوامل مرتبط با هورمون ها و تأثیر هورمون ها بر وزن بدن را بررسی می کنیم و همچنین هورمون های سیری و گرسنگی را بررسی می کنیم.

همچنین بخوانید:

هر آنچه باید در مورد عدم تعادل هورمونی بدانید (کلیک کنید)

تاثیر هورمون ها بر وزن بدن

هورمون ها نقش مهمی در کنترل ذخیره و تجزیه چربی ها دارند.

هورمون ها تأثیر زیادی بر مصرف انرژی و تعداد کالری مصرفی بدن دارند.

به همین دلیل ، عدم تعادل هورمونی می تواند تا حدی منجر به افزایش یا کاهش چربی شود.

در اینجا چند نمونه از تأثیر هورمون ها بر وزن آورده شده است:

  • لوزالمعده برای کنترل متابولیسم هورمون ترشح می کند.

غده تیروئید بیش از حد فعال می شود و سایر هورمون های تیروئید را آزاد می کند. این امر باعث حساسیت بیشتر عفونت به ناقل و غذاهای دریایی بیشتر گرم می شود. این بیماری به عنوان پرکاری تیروئید شناخته می شود.

همچنین ، کم کاری تیروئید ، که با سطوح پایین هورمون تیروئید مشخص می شود ، مصرف کم انرژی نیز به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود.

به همین دلیل است که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید وزن خود را کاهش می دهند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید (اضافه وزن).

همچنین بخوانید:

مرگ ببر (کلیک کنید)

  • انسولین هورمون دیگری است که بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

سلول ها برای تولید گلوکز برای تولید انرژی به انسولین نیاز دارند و آن را ذخیره می کنند تا بعداً به شکل گلیکوژن مورد استفاده قرار گیرد. انسولین برای ذخیره انرژی به عنوان چربی و جلوگیری از تجزیه چربی برای حفظ وزن بدن مورد نیاز است.

حفظ سطح انسولین در محدوده استاندارد مهم است. افزایش سطح انسولین در این مدت می تواند منجر به بیماری انسدادی ریه شود. در این شرایط ، تومورها به خوبی به هورمون ها پاسخ نمی دهند.

طبق مطالعات انسان و حیوانات ، این می تواند باعث سیری و گرسنگی ، جذب چربی اضافی توسط اندام هایی مانند کبد و تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

  • کورتیزول یک گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئیدی) است که برای پاسخ بدن ضروری است.

با این حال ، افزایش سطح کورتیزول می تواند منجر به افزایش وزن شود.

کورتیزول باعث تجزیه چربی در معده و افزایش اشتها می شود ، به ویژه اشتیاق برای غذاهای پر انرژی و شیرین سرشار از چربی و قند.

ضعف سیستم ایمنی در افراد آشفته و افراد مبتلا به بیماری کوشینگ می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد.

هورمون های دیگر ، از جمله قند ، لپتین ، آسپرین و استروژن ، در پپتیدهای انسولینوتروپیک وجود دارند که بر وزن بدن و توزیع چربی تأثیر می گذارند.

همچنین بخوانید:

استروژن (کلیک کنید)

زمینه های مربوط به هورمون ها

اجزای مربوط به هورمون ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • وزن بدن
  • رفیق
  • تاو
  • غذا و اقامت
  • خواب زیاد
  • ورزش و فعالیت بدنی
  • فشار

تاثیر بیماری ، سن و افزایش وزن بر هورمون ها

عوامل زیادی بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد ، از جمله وزن بدن ، سن و بیماری ها.

جبران چربی اضافی بدن توسط افراد دارای اضافه وزن و چاق تحت تأثیر هورمون های متعدد قرار می گیرد.

برخی از هورمون های مرتبط با چاقی عبارتند از:

به عنوان مثال ، مردان چاق تستوسترون کمتری نسبت به مردان چاق و دارای اضافه وزن دارند.

به دلیل کاهش پروتئینی به نام گلوبولین متصل کننده جنسیت (SHBG) ، که تستوسترون را به بافت های بدن متصل می کند. کاهش SHBG چربی به دلیل مقاومت به انسولین است.

سطح پایین تستوسترون با افزایش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم و کاهش توده عضلانی مردان ارتباط دارد.

همچنین بخوانید:

علل هورمونی افزایش چربی شکمی (کلیک کنید)

چاقی به شدت با تغییرات پری پلپتین از جمله هایپرلپتینمی (کاهش لپتین) همراه است. به دلیل عدم پاسخ مستقیم به لپتین.

از آنجا که لپتین وسیله ای برای سیری است ، کاهش حساسیت به آن منجر به افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می شود.

چربی با سطوح بالای انسولین و آسپرین (هورمون محرک اشتها) ارتباط دارد.

مردان یائسه تمایل به افزایش چربی بدن ، به ویژه در قسمت های میانی بدن دارند.

تغییرات هورمونی در طول این دوره شامل کاهش سطح استروژن است که با کاهش مصرف انرژی و اختلال عملکرد سلولی همراه است.

علاوه بر این ، بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک ، کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ و دیابت می توانند منجر به مشکلات هورمونی مرتبط با افزایش وزن شوند.

افزایش وزن بر مردانی که تمایلات جنسی خود را تقویت کرده اند ، باری تحمیل می کند.

لازم به ذکر است که سطح هورمون تحت تأثیر عوامل دیگری مانند بارداری ، مصرف مواد مخدر و موارد دیگر قرار می گیرد.

تاثیر زندگی و غذا خوردن بر هورمون ها

یکی از مواردی که به هورمون ها مربوط می شود ، شیوه زندگی افراد است.

رژیم غذایی ، ورزش و استرس مزمن با عدم تعادل هورمونی ارتباط دارند.

کای

غذا خوردن یکی از مهمترین موارد در شیوه زندگی افراد است که بر سلامت و همه هورمون های بدن تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده ، قند زیاد و کربوهیدرات های اشباع نشده می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

به عنوان مثال ، خوردن قند زیاد (به ویژه نوشیدنی های شیرین) با مهار ترشح انسولین و افزایش سطح لپتین مرتبط است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از اسید و کربوهیدرات کم یا کم می تواند بر هورمون های سیری و گرسنگی تأثیر بگذارد در حالی که کربوهیدرات زیاد و پروتئین کم می خورد.

همچنین بخوانید:

خوردن وعده های غذایی کوچک (پاتو)

غذاهای غنی از غذاهای فرآوری شده و قندهای اضافی سطح هورمون های گرسنگی ، از جمله NPY را افزایش می دهد و از تأثیر هورمون های حلزون ، از جمله CCK جلوگیری می کند.

این مزایا شامل پرخوری و افزایش وزن است.

علاوه بر این ، رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده می تواند آسیب غدد درون ریز را به دلیل مواد شیمیایی آلوده از جمله فتالات افزایش دهد.

این مواد شیمیایی اشتها ، سیری و هورمون های اشتها را تنظیم می کنند و بنابراین از ترشح انسولین جلوگیری می کنند. همه این عوامل بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

همچنین مکانیسم متفاوتی برای تأثیر رژیم بر هورمون ها و افزایش وزن وجود دارد.

به طور کلی ، پیروی از یک رژیم متعادل که شامل همه غذاهای با فرآوری کم و قند افزوده باشد برای سلامت هورمون ها مهم است.

سایر موارد مربوط به هورمون ها است

خواب ، فعالیت بدنی و استرس بر هورمون های م affectثر بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

خواب کافی برای سلامتی. در حقیقت ، کمبود خواب می تواند ناشی از هورمون ها باشد.

بی خوابی با مهار ، مهار لپتین و اختلالات هورمون گرسنگی همراه است که می تواند منجر به افزایش اشتها ، سیری ، پرخوری و افزایش وزن شود.

فعالیت بدنی بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

طبق تحقیقات انجام شده ، فعالیت بدنی شدید می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • افزایش توانایی بدن برای انسولین
  • افزایش سطح تستوسترون در مردان
  • کاهش سطح لپتین در افراد دارای اضافه وزن و چاق
  • پاسخ هورمون های اشباع شده را بعد از غذا بهبود می بخشد

مدیریت استرس برای پاسخهای هورمونی سالم مهم است. استرس طولانی مدت هورمون ها را برای کنترل اشتها تغییر می دهد و به افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن کمک می کند.

برای این منظور ، مدیریت استرس برای ارتقاء سلامت هورمونی مطلوب و حفظ وزن بدن مهم است.

تاثیر هورمون ها بر سیری و گرسنگی

هورمون ها نیاز به حفظ انرژی بدن را کنترل می کنند.

برخی هورمون ها گرسنگی را تحریک می کنند.

برخی گزارش می دهند که غذای آنها پر و سیر است.

کمبود هورمون ها که بر اشتها تأثیر می گذارد باعث افزایش وزن می شود.

هورمون های گرسنگی

هنگامی که بدن به غذا نیاز دارد ، مراحل زیادی برای سیستم غدد درون ریز و عصبی برای تحریک غذا وجود دارد.

به عنوان مثال ، چرخه انقباضی که شامل گرسنگی می شود (معروف به موتور دژنراتیو) توسط هورمون های معده از جمله موتیلین ایجاد می شود.

برخی از هورمون های اصلی و سایر اجزای دخیل در تحریک میل عبارتند از:

  • گرلین: گرلین به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود که هیپوتالاموس را به عنوان مرکز گرسنگی در مغز تحریک می کند. گرلین علاوه بر مصرف غذا ، در چرخه خواب و بیداری ، نیشکر و موارد دیگر نیز نقش دارد.
  • موتیلین: موتیلین هورمونی است که در روده کوچک تولید می شود. وقتی بدن روزه است ، موتیلین فشار معده را افزایش می دهد و به مغز هشدار می دهد که به غذا میل کند.
  • نوروپپتید Y (NPY): NPY یک پپتید (اسید آمینه زنجیره ای کوتاه) است که توسط مغز برای تحریک غذا ترشح می شود. تولید و انتشار NPY توسط هورمون هایی مانند گرلین و لپتین تنظیم می شود.
  • پروتئین وابسته به Agouti (AgRp): AgRp پپتید دیگری است که توسط مغز تولید می شود. تولید AgRp توسط گرلین تحریک می شود که باعث افزایش اشتها می شود.

هورمونهای رضایت بخش

موارد زیر برخی از هورمون های مهم برای سیری و کاهش اشتها هستند.

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود. انسولین نقش مهمی در کنترل قند خون و تعادل انرژی دارد. سطح انسولین بعد از غذا افزایش می یابد. انسولین به ویژه برای کاهش اشتها به مغز متصل می شود.

  • کلسیستوکینین (CCK)

کولسیستوکینین هورمونی است که توسط قسمت های کوچکی از معده در پاسخ به مواد مغذی در ناحیه لومین ، به ویژه چربی و پروتئین ، ترشح می شود. دریافت غذا با تحریک مراکز رضایت در مغز ، که باعث حمله غدد لوزالمعده و لوزالمعده می شوند ، که برای هضم بسیار مهم هستند ، کاهش می یابد.

  • پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1)

GLP-1 در دستگاه گوارش در پاسخ به هضم غذا تولید می شود. پپتیدی مانند گلوکاگون (GLP-1) تخلیه معده را کاهش می دهد ، اشتها را کاهش می دهد و سیری را افزایش می دهد.

  • پپتید لوزالمعده YY (پپتید YY)

پپتید YY هورمون دیگری است که در روده کوچک تولید می شود. این هورمون در پاسخ به غذاهایی که به گیرنده های مغز متصل می شوند ترشح می شود. این امر اشتها را کاهش داده و حرکت غذا را به طرز فزاینده ای کند می کند.

لپتین هورمونی است که پوست چرب و سایر قسمت های بدن را ترشح می کند. لپتین به عنوان هورمون اشباع شناخته می شود. لپتین پپتیدهای محرک گرسنگی ، از جمله NPY و AgRp را مهار می کند و پپتیدهای تقویت کننده حلزون را تحریک می کند. این امر نیاز را کاهش می دهد.

Obestatin یک هورمون سرکوب کننده اشتها برای جلوگیری از عوارض گرسنگی است. با این حال ، دانشمندان در حال مطالعه Obestatin هستند و تحقیقات زیادی برای تاثیرات آن بر گرسنگی و سیری مورد نیاز است.

بله ، لیست بالا قوی نیست و مواد دیگری مانند پپتید نسفاتین 1 و هورمون اکسی سنتومودولین نیز در کنترل اشتها نقش دارند.

خلاصه

هورمون ها گرسنگی و سیری ، توزیع چربی و انرژی را تنظیم می کنند و بر وزن بدن تأثیر می گذارند.

عوامل مرتبط با سلامت هورمونی شامل چاقی ، کهولت سن ، بیماری ، استرس محل سکونت ، خواب و فعالیت بدنی است.

پیروی از رژیم غذایی سالم و تغذیه ، خواب کافی ، مقابله با اختلالات استرس ، مدیریت استرس و ورزش از جمله راه های پشتیبانی علمی برای حفظ وزن سالم و مدیریت آن در هورمون ها است.

برای مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات آرایشی از داروخانه آنلاین Oiro پاتائو

دیدگاهتان را بنویسید