رژیم کم کربوهیدرات چقدر موثر است؟

بیایید صادق باشیم… رژیم های غذایی بدترین هستند! ما در تمام طول سال با همه چیز مازاد تمرین می کنیم. ما با ست های زیادی تمرین می کنیم. ما با خواب زیاد و زمان کاناپه استراحت می کنیم. ما زیاد می خوریم. رشد ما در خارج از فصل زمانی اتفاق می‌افتد که کالری و استراحت اضافی داشته باشیم و همچنین سطوح استرس‌زای تمرینی را افزایش دهیم که به آسیب فیبر عضلانی کمک می‌کند که منجر به رشد می‌شود.

سپس مرحله قبل از مسابقه برنامه بدنسازی ما فرا می رسد و ناگهان مازاد آن از بین می رود! انتظار می رود بدن ما نه تنها کار کند، بلکه توده عضلانی ما را نیز حفظ کند، در حالی که ورزش، استراحت و کالری اضافی ما به طور ناگهانی کاهش می یابد. آنها با بیش از حد نیاز کالری جایگزین می شوند، یعنی به شکل کاردیو. ما کالری کافی برای تحمل وزن بدن خود نداریم، بنابراین ترازو شروع به کاهش می کند. در حالت ایده آل، این چربی و عضله هستند که بدن ما را ترک می کنند، اما هرگز 100٪ قطعی نیست. عضله همیشه از دست می رود. کمبود رژیم تقریباً همیشه باعث از بین رفتن ماهیچه های ما می شود که به سختی به دست آورده ایم. باید همینطور باشد، اینطور نیست؟

نه دقیقا! بسیاری از بدنسازان، به ویژه در پنج سال گذشته، موفقیت زیادی در رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیدا کرده اند. این نوع رژیم به بدنسازان اجازه می دهد تا کالری نسبتاً بالایی را در رژیم غذایی روزانه خود حفظ کنند و همچنین حاوی مقدار مناسبی چربی است. کاهش وزن از کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی ناشی می شود. طرفداران سبک رژیم غذایی کم کربوهیدرات ادعا می کنند که این رژیم نه تنها باعث کاهش چربی می شود بلکه درد گرسنگی را نیز کاهش می دهد. نوسانات در سطح قند خون که با رژیم های سنتی رخ می دهد رخ نمی دهد زیرا رژیم گیرنده سطوح کربوهیدرات پایینی را در بیشتر هفته حفظ می کند. هضم پس از تنظیم اولیه تأثیر منفی نمی گذارد. شما می توانید ضایعات کمتری را از بین ببرید، اما مجاز به خوردن مقدار زیادی سبزیجات برگدار و سایر منابع کربوهیدراتی با از دست دادن خالص هستید که در واقع کالری بیشتری هنگام خوردن و هضم نسبت به آنچه در غذا است می سوزانند.

بدنسازانی که از رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده می کنند اغلب از نوسانات انرژی عظیم رنج می برند. بعد از غذا احساس قدرت فوق‌العاده‌ای خواهید داشت، اما پس از آن خیلی سریع سطح خود را بهبود می‌بخشید و در نهایت احساس بدتری نسبت به قبل از غذا خواهید داشت. از طرف دیگر، افرادی که از رژیم کم کربوهیدرات استفاده می کنند به زودی وارد کتوز می شوند، در این مرحله سطح انرژی آنها به طور قابل توجهی ثابت می شود.

متخصصان تغذیه بدنسازی، از جمله Dave “Jumbo” Palumbo، اخیرا رژیم کم کربوهیدرات را به مشتریان خود توصیه کرده اند. ایوان سنتوپانی اخیراً کارت حرفه ای خود را در این رژیم برنده شد و تونی فریمن نمونه بارز بدنساز حرفه ای IFBB است که از دسته سوم به شش نفر برتر در شو مستر المپیا صعود کرد. او ادعا می کند که استفاده از یک رژیم غذایی پر پروتئین، کم کربوهیدرات تا بدون کربوهیدرات مسئول این تغییر است. بحث در مورد نتایج دشوار است. در ورزش شیمی بدنسازی امروزی، با تمام پیشرفت های تکنولوژی و فارماکولوژی، بهترین نتایج در ورزشکارانی دیده می شود که کربوهیدرات ها را محدود کرده و اجازه چربی بیشتری می دهند. ببینید دفعه بعد که یک نمایش اجرا می شود برای شما مناسب است یا نه!