آموزش انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست! رسانه


راهنمای مطالعه

اگرچه استفاده از کرم ضد آفتاب باید در طول سال به صورت مداوم انجام شود، اما حقیقت این است که در فصل بهار و تابستان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می یابد و خطر آفتاب‌ سوختگی پوست را نیز افزایش میدهد. از این رو، انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سوختگی ها و آسیب های پوستی است.
انواع جنس پوست، ویژگی های متفاوتی دارند و برای هر نوع پوست، یک ضد آفتاب کاملاً مناسب، وجود دارد. برای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب؛ باید آن را با توجه به فاکتور محافظتی و یا نوع پوست خود اعم از خشک، معمولی، مختلط و یا حساس انتخاب کنید که در سری مطالب آموزشی زیبایی، سلامت و محافظت از پوست مجله (Vaghtemod.ir)، به صورت کامل آموزش دادیم. صدها نوع کرم ضد آفتاب مختلف وجود دارد، اما آیا میدانید کدام یک از انواع کرم های ضدآفتاب، برای نوع پوست شما، مناسب تر است؟
در این بخش از مجله زیبایی و سلامت ، همه چیز درباره کرم ضد آفتاب و نحوه انتخاب بهترین نوع آن را با توجه به فاکتورهای مختلف به شما آموزش میدهیم.

چرا استفاده از ضد آفتاب بسیار مهم است؟

خصوصا در فصل تابستان که نور خورشید به صورت مستقیم به سطح زمین میتابد؛ باید به خاطر داشته باشید که قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، پوست باید از اشعه های مضر محافظت شود. استفاده از محافظ نور یا ضد آفتاب؛ در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، چه در تابستان و چه در زمستان ضروری است.
برای جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت، آسیب به منافذ باز پوست و مشکلات سلامتی بسیار شدیدتر، نباید بدون زدن کرم ضدآفتاب به بیرون بروید. هر چه مدت بیشتری در زیر اشعه های مضر خورشید بمانید، به محافظت بیشتری نیاز خواهید داشت.

دلیل علمی و اهمیت استفاده از ضد آفتاب را در تصویر مشاهده می‌کنید.
استفاده از ضد آفتاب چه در زمستان چه در تابستان ضروری است.

در این زمینه بخوانید: عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست.

SPF مربوط به ضد آفتاب چیست؟ یکی از معیار های مهم در انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست

برای اینکه با مفهوم “SPF” آشنا شوید، باید بگوییم که به طور کلی دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که می‌تواند آسیب‌های مختلفی به پوست ما وارد کند. اشعه UVA، موج طولانی‌تر این اشعه نور خورشید؛ به عمق پوست نفوذ می‌کند و کمتر می‌سوزد یا نشانه‌ های از قرار گرفتن در معرض بیش از حد را از خود نشان می‌دهد، اما این نوع از اشعه خورشیدی؛ پیری زودرس پوست را نیز تسریع می‌کند.

از سوی دیگر، اشعه‌های UVB نور خورشید؛ کوتاه‌تر هستند و به لایه بیرونی پوست آسیب می‌رسانند و باعث آفتاب‌سوختگی می‌شوند. هر دو نوع اشعه آفتاب؛ می‌توانند، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند، بنابراین محافظت موثر؛ استفاده از یک ضد آفتاب است، که هم اشعه های “UVA” و هم “UVB” را فیلتر می‌کند.

برای این کار، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که بهترین ضد آفتاب برای پوست؛ نوعی از آن است که علاوه بر تضمین سطح خوبی از محافظت در برابر آفتاب، طیف گسترده ای نیز داشته باشد.

عدد فاکتور محافظت در برابر آفتاب یا همان SPF؛ میزان محافظتی است که یک کرم ضد آفتاب در برابر اشعه های UVB ارائه میدهد. بنابراین SPF؛ نسبت مدت زمانی است که یک فرد بدون محافظ خورشید، می‌تواند بدون قرمزی پوست در معرض نور آفتاب باشد، تقسیم بر مدت زمانی که می‌تواند در معرض نور خورشید با یک محصول ضدآفتاب بر روی پوست خود بگذراند.

در مورد پوست بیشتر بدانید: بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت! با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

میزان SPF مناسب برای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب برای انواع پوست

اگر نمی‌دانید که به چه فاکتور محافظتی در برابر آفتاب نیاز دارید؛ باید توجه داشته باشید که هر پوستی متفاوت است و هر فردی باید بسته به حساسیت و نوع فنوتیپ پوست خود، از یک نوع محصول استفاده کند. برای آشنایی با ویژگی انواع پوست، این مطلب از مجله را مشاهده بفرمایید.
به طور معمول حفاظت کم ضدآفتاب یا همان SPF؛ زیر عدد 6 در نظر گرفته می‌شود و میزان حفاظت متوسط بین 6 تا 12 و همچنین SPF بالا بین 12 تا 25 و بسیار زیاد بین 30 تا بیش از 50 میباشد. یکی از معیار های مهم در انتخاب کرم ضدآفتاب؛ معیار SPF است که به انواع رنگ پوست بستگی دارد.

بیشتر بدانید: انواع رنگ پوست چیست؟ چه چیزی رنگ پوست ما را تعیین می کند!؟.

اسپانسرهای ما لباس زیر از برند لباس سکرت
آشنایی با کاربرد انواع spf درج شده روی ضد آفتاب با تصویر
SPF درج شده روی ضد آفتاب، میزان حفاظت پوست در برابر نور خورشید را نشان می‌دهد.ز

مطالعه بیشتر در زمینه پوست: بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت! با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

جدول میزان مناسب SPF

حداقل حفاظت میزان SPF از عدد 2 تا 6 است
حفاظت کم میزان SPF از عدد 7 تا 20 است
حفاظت متوسط میزان SPF از عدد 20 تا 35 است
حفاظت بالا میزان SPF از عدد 35 تا 50 است
حفاظت بسیار بالا میزان SPF بیشتر از 50 است
جدول میزان مناسب SPF، یکی از معیار های مهم در انتخاب بهترین ضد آفتاب.

در مورد پوست بخوانید: بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت! با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

نحوه انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست

آیا فنوتیپ پوست خود را می‌شناسید؟ فنوتیپ پوست (Skin phenotype)؛ چیزی است که توانایی پوست، در جذب تابش خورشید نامیده می‌شود و پاسخ به عمل اشعه خورشید و توانایی هر فرد برای برنزه شدن و همچنین محدودیت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تعیین می‌کند.

استفاده از ضد آفتاب بر روی پوست صورت زمان کوهنوردی
انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست

بنابراین بسته به حساسیت پوست به خورشید و با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف مانند رنگ پوست، مو و چشم؛ تا شش نوع فنوتیپ (Skin phenotype) مختلف وجود دارد. بالاترین نوع آن، تولید ملانین بیشتری می‌کند و بنابراین ظرفیت بیشتری برای برنزه شدن خواهد داشت.

  • فنوتیپ پوست نوع 1 (پوست بسیار سفید و حساس):
    پوست بسیار سفید و حساس، بسیار مستعد سوختگی و بدون برنزه شدن می‌باشد. بنابراین، شما باید از محافظت بسیار بالا، برای این نوع پوست استفاده کنید.
  • فنوتیپ نوع 2 (پوست سفید و روشن):
    در افرادی با پوست سفید و روشن مانند فنوتیپ نوع دوم؛ ایجاد سوختگی ناشی از نور آفتاب بسیار آسان بوده و حداقل برنزه شدن اتفاق می افتد. به محض اینکه کمترین نوردهی وجود داشته باشد، فنوتیپ نوع 2 به محافظت بسیار بالایی احتیاج دارد.
  • فنوتیپ نوع سوم (پوست قهوه ای):
    اشخاصی با پوست قهوه ای یا فنوتیپ نوع سوم؛ دچار سوختگی آسان و برنزه شدن تدریجی می‌شوند. شما می‌توانید از ضد آفتاب درجه متوسط و بالا یا خیلی زیاد در شرایط نوردهی بیشتر بهره بگیرید.
  • فنوتیپ نوع چهار (پوست سبزه):
    افرادی با پوست سبزه یا فنوتیپ نوع چهار؛ دچار سوختگی و برنزه شدن گاه به گاه می شوند. این نوع فنوتیپ‌ها؛ به حفاظت متوسط تا بالا در برابر نور آفتاب نیاز دارند.
  • فنوتیپ 5 (پوست بسیار تیره):
    پوست بسیار تیره یا همان فنوتیپ نوع 5؛ به ندرت دچار سوختگی می‌شود و سریعا برنزه خواهد شد. بسته به میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌توانید از حفاظت کم، متوسط، زیاد یا بسیار بالا کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • فنوتیپ نوع ششم (پوست سیاه):
    پوست سیاه یا همان فنوتیپ نوع ششم؛ بدون سوختگی از نور آفتاب بوده و حداکثر برنزه شدن می باشد. این نوع پوست؛ بسته به میزان قرار گرفتن در معرض خورشید، می‌تواند از ضدآفتاب با حفاظت کم، متوسط، زیاد یا بسیار بالا بهره بگیرد.

بیشتر بدانید: ویژگی انواع جنس پوست! با خصوصیات انواع جنس پوست خشک، نرمال، چرب، مختلط آشنا شوید.

اسپانسر های ما لباس خواب برند لباس سکرت

با ویژگی های مهم بهترین کرم ضد آفتاب آشنا شوید

در پایین، ویژگیهای بهترین کرم ضد آفتاب را در زمان خرید، معرفی میکنیم تا با کمک آنها راحت تر بتوانید محافظ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

1- ویژگی مهم بهترین کرم ضد آفتاب؛ مقاومت در برابر آب است

در تماس با آب، کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند اثربخشی خود را کاهش دهند یا مستقیماً از پوست جدا شوند. بنابراین، محافظ های پوستی؛ حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که سطح محافظت خود را حفظ کنند.

در مورد کرم‌های ضدآفتاب با فیلترهای معدنی؛ (امولسیون W/O آب در روغن) ساخته می‌شود که به کرم محافظت کننده پوست، این قابلیت را می‌دهد تا روی پوست باقی بماند و یک لایه آب گریز تشکیل دهد.

در حال حاضر، هیچ کرم ضد آفتابی نمی‌تواند ادعا کند که “ضد آب” می باشد، زیرا باعث ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود. در عوض، کرم‌های ضدآفتاب «مقاوم در برابر آب» که می‌توانند پس از 40 دقیقه ماندن در آب ظرفیت محافظتی خود را حفظ کنند و انواعی از آنها که پس از 80 دقیقه غوطه ور شدن در آب، خاصیت خود را حفظ می کنند، وجود دارند.

انتخاب بهترین ضد آفتاب
راهنمای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب برای پوست.

بیشتر بدانید: ویژگی انواع جنس پوست! با خصوصیات انواع جنس پوست خشک، نرمال، چرب، مختلط آشنا شوید.

2- احترام به اکوسیستم‌های دریایی، از جمله ملاک های مهم در انتخاب شماست

انتخاب یک محصول آرایشی؛ به همان اندازه که برای محیط زیست مهم است، برای سلامتی ما نیز ضروری میباشد و در مورد کرم‌های ضد آفتاب به ویژه برای اکوسیستم‌های دریایی نیز تعیین کننده است. برخی از ترکیبات ضد آفتاب در اقیانوس‌ ها آزاد شده و به طرق مختلف باعث ایجاد اثرات سمی بر تنوع زیستی می‌شوند و این مسئله برای همه بسیار زیان بار خواهد بود.

سمومی که بیشترین نگرانی را در مورد کرم های ضد آفتاب دارند، به ویژه فیلترهای شیمیایی و فیزیکی در نانو ذرات هستند. در مورد فیلترهای معدنی، ضد آفتاب هایی با فرمت نانو نیز برای محیط زیست؛ مضر می‎ باشند، زیرا آنها یک سم زیست محیطی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی ماهی ها را سرکوب کنند.
بنابراین، برای جلوگیری از سموم و حفاظت از اقیانوس‌ ها، کرم ضد آفتاب شما باید، حاوی اکسید روی غیر نانویی، به عنوان فیلتر فیزیکی باشد.

مطالعه بیشتر: آموزش نگهداری و مراقبت از پوست خشک (Dry skin)، 3 روش درمانهای خانگی برای نگهداری از پوست خشک.

تاریخ انقضا و PAO کرم ضدآفتاب، یکی از ملاک های انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب

همانطور که می‌دانید تاریخ انقضا، نشان دهنده مدت زمانی است که محصول بدون باز شدن، بدون تغییر باقی می‌ماند. در حالی که (PAO دوره بعد از باز شدن) حداقل زمان مصرف را نشان می‌دهد که تضمین می‌کند، استفاده از لوازم آرایشی از زمان باز شدن برای اولین بار ایمن است.

به طور کلی، تاریخ انقضای یک محصول آرایشی؛ 24 ماه می‌باشد، اگرچه بستگی به فرمول آن دارد. در مورد PAO نیز همین اتفاق می‌افتد، بسته به فرمول آن نسبت به عوامل خارجی مانند هوا، رطوبت، نور و غیره حساس‌تر خواهد بود. تمام بسته بندی‌های ضدآفتاب (اعم از اولیه و ثانویه) باید تاریخ انقضا و یا نماد PAO را نشان دهند. زمانیکه PAO و تاریخ انقضا بیش از 30 ماه باشد، ذکر آن الزامی نیست.

درباره پوست بدانید: بهترین روش های سفت کردن پوست! جدیدترین متد برای سفت کردن پوست های افتاده.

بهترین فرمت و شکل ضد آفتاب برای انواع پوست

در رابطه با استفاده از ضد آفتاب، متخصصان ژل، اسپری یا موس محافظ را برای پوست های چرب پیشنهاد می‌کنند. برای پوست معمولی؛ می‌توان از انواع کرم های ضد آفتاب استفاده کرد. در مورد پوست های حساس؛ باید دانست که قبلا از کدام یک استفاده میشد و کدام یک برای پوست، سازگارتر بود. در مورد پوست خشک با توجه به ویژگی های آن باید پمادها و کرم های مرطوب کننده انتخاب شوند.
 برای انواع پوست مختلط نیز؛ ضدآفتاب با محافظ های ژلی یا کرمی ترجیح داده می‌شود. همیشه کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که با معیارهای مراقبتی مطابقت کند و بر اساس نیاز هر فرد دارای فاکتور ضد آفتاب و محافظتی باشد.

مطالعه بیشتر: پیلینگ پوست چیست؟ فواید و عوارض و مشکلات پیلینگ پوست صورت.



Source link