بیایید در مورد آهن – JSHealth صحبت کنیم


آهن برای بدن بسیار مهم است. این عنصر برای بسیاری از موجودات زنده ضروری است زیرا مسئول بسیاری از انواع فعالیتهای متابولیکی است. همچنین شامل انتقال اکسیژن در بدن ، تولید DNA و حمل و نقل الکتریکی است. با این حال ، شما می خواهید برای مقدار کامل آهن رقابت کنید! همانطور که آهن می تواند در بدن اشکال سمی ایجاد کند ، موقعیت آن در گوشت باید به شدت تنظیم شود.

علائم کمبود آهن

کمبود آهن را می توان در فردی که در بازجویی علامتی ندارد یا در افرادی که دارای علائم هستند ، تشخیص داد. اینها شامل ضعف عمومی ، خستگی ، تحریک پذیری ، ضعف خود تنظیم ، سردرد و استقامت کم است. برخی از افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن طعم میوه یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون شما به چه معناست؟

آزمایشات آهن با اندازه گیری آهن در بدن میزان آهن بدن را تعیین می کند. این آزمایشات معمولاً همزمان انجام می شوند و می توانند به تشخیص یا نظارت بر کمبود یا سمیت آهن کمک کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در قسمت مایع خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: میزان ترانسفرین (پروتئینی که آهن را به بدن ما منتقل می کند) اندازه گیری می کند.
  • TIBC (کل ظرفیت اتصال به آهن): مقدار کل آهن قابل اتصال به پروتئین ها در خون را اندازه گیری می کند.
  • UIBC (ظرفیت اتصال غیر اشباع به آهن): غلظت انتقال (میزان ترانسفرین اشباع نشده با آهن) را تعیین می کند.
  • اشباع ترانسفرین: مقدار آهن اشباع شده با آهن را منعکس می کند.
  • فریتین سرم: میزان ذخیره آهن در بدن را اندازه گیری می کند.

چگونه سطح آهن اغلب افزایش می یابد

مصرف رژیم غذایی باعث ایجاد کمبود آهن و ایجاد کم خونی فقر آهن می شود. آهن هم (آهن حیوانات) شامل گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین بسیاری از گزینه های گیاهی از جمله عدس ، نخود فرنگی ، لوبیا ، توفو / تمپه ، آجیل بادام هندی ، دانه های کنف ، زردآلو و انجیر و انجیر و کینوا وجود دارد. مهم است که بر روی این نوع غذاها تمرکز کنید تا میزان آهن خود را افزایش دهید.

برای افزایش مصرف مکمل های آهن ، موارد بالا را با غذاهای حاوی ویتامین C مانند فلفل قرمز ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی استفاده کنید. همچنین سعی کنید از نوشیدن چای یا قهوه همراه غذا اجتناب کنید ، زیرا این امر می تواند نوشیدن آهن را کاهش دهد. با لذت بردن از غذاهایی مانند چالش های پنیر ، می توانید یک کیک عدس درست کنید ، مقداری دانه شاهدانه روی بلوک / اسموتی بپاشید یا یک میان وعده خود را از زردآلو / انجیر تهیه کنید.

مکمل آهن را در نظر بگیرید

اگر میزان آهن مصرفی شما کم است ، ممکن است از مکمل آهن استفاده کنیدبه مثل همیشه ، قبل از افزودن مکمل ها به برنامه روزانه خود ، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید زیرا هر کدام متفاوت است.

شرح:

Bermejo F ، García-López S. A راهنمای تشخیص کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در بیماریهای گوارشی World J Gastroenterolبه 2009؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور نر ، هورل آر ، کلیشادی آر. ارزیابی آهن و اهمیت آن برای سلامت انسان. J Res Med Sciبه 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labtestsonline.org. 2021. آزمایش آهن | تست آزمایشگاهی. [online] موجود در: [Accessed 2 July 2021]به

دیدگاهتان را بنویسید